Beste marketing bureaus voor branding

Filter
universal media logo

Universal Media

Amsterdam
  • Media planning
  • Media buying
  • Media Partnerships
  • Branding
  • Content creation
Kwieker communicatiebureau logo

Kwieker

Den Haag
  • Storytelling
  • Content creation
  • Design
  • Display advertising
  • Branding
  • Social media marketing
TouchCreative-logo

Touch Creative

Amsterdam
  • Reclamespots
  • Video marketing
  • Video marketing
  • Productvideo
  • Branding
  • Content creation
  • Wordpress
  • Webdevelopment
  • Website maken
  • Webshop maken
  • Front-end specialist
  • Branding
ali jamal logo

Ali Jamal Design

Amsterdam
  • Webflow
  • Website maken
  • Webdevelopment
  • Front-end specialist
  • Huisstijl ontwerp
  • Branding
elevate digital logo

Elevate Digital

Utrecht, Amsterdam
  • Social advertising
  • Content marketing
  • Email Marketing
  • SEO
  • Conversie optimalisatie
  • Branding

Wat is branding in marketing?

Branding en marketing worden vaak door de war gehaald. Ze lijken op elkaar en vullen elkaar aan, maar ze zijn niet hetzelfde. Marketing krijgt namelijk betekenis door dit concept. Voor een bedrijf is het van belang dat klanten een goed beeld hebben van wie je bent en welke diensten je levert. Daarnaast kun je ook je drijfveren etaleren, want dit is iets waar klanten zich in kunnen herkennen. En dat zorgt er voor dat zij zich meer kunnen identificeren met jouw merk.

Hoe werkt branding in marketing?

Om meer nieuwe klanten aan te kunnen trekken, is het van belang dat je doelgroep een duidelijk beeld kan krijgen van wie je bent als bedrijf. Daarnaast wil je dat de doelgroep (positieve) associaties verkrijgt bij jouw merk. Associaties die resoneren en aanzetten tot waardevolle acties, zoals bijvoorbeeld het kopen van één van je producten of het aanvragen van een offerte. Er wordt dan ook bewust een beeld gecreëerd in de gedachten van klanten.

Dat is waar branding zich mee bezig houdt. Door bepaalde associaties met jouw bedrijf te creëren en een duidelijker beeld van jouw producten en diensten te geven, heb je een streepje voor op de concurrentie. Neem bijvoorbeeld eens een bekend en sterk merk in je hoofd. Waar denk je aan? Weet je precies welke diensten zij leveren? Welke associaties heb je? Dat is ook wat je voor eigen merken wilt creëren.

Branding is dus gericht op het merk (of ‘the brand’). Het maakt je herkenbaarder, het is voor je doelgroep duidelijker wat je kunt leveren aan hen, het geeft je een duidelijker en positieve imago en het leidt er toe dat mensen ook daadwerkelijk meer gebruik zullen maken van jouw diensten. En dat zal je merken aan jouw omzet en winst: deze zullen significant stijgen. Echter is het de vraag of deze strategie geschikt is voor ieder bedrijf.

Is branding iets voor mijn bedrijf?

Marketingbureaus kunnen uitstekend inschatten in welke mate jouw bedrijf geschikt is om als merk neergezet te worden. Dit is erg afhankelijk van de producten en/of diensten die je levert. Het is nu eenmaal zo dat niet ieder bedrijf omgezet kan worden in een herkenbaar merk. Door de aard van de producten en/of diensten die je levert is het in sommige gevallen niet gemakkelijk dat klanten zich in je gaan herkennen dan wel je producten zien als essentieel voor hun eigen identiteit. In dat geval kun je wel voor deze strategie kiezen, maar of het zinvol is? Als je bedrijf niet merkgevoelig is, levert het helaas weinig op.

Het fundament voor marketing

Mocht je bedrijf wel gevoelig zijn voor deze tactiek, moet het belang ervan niet onderschat worden. Het branden van je bedrijf vorm als het ware het fundament voor je marketing. Het doel van deze strategie is dan ook niet per se om direct te leiden tot meer verkopen of een hogere winst. In plaats daarvan is het doel ten eerste om je merk bekender te maken onder de doelgroep die je wilt bereiken. Pas wanneer dit doel bereikt is, kun je specifiekere marketing strategieën gaan inzetten.

Het belang van perceptie

Als je bedrijf gevoelig is om als ‘brand’ door het leven te gaan, zul je dus op een bepaalde manier bekeken worden door klanten. Zij hebben associaties bij jou bedrijf. Deze kun je sturen. Je wilt immers dat de perceptie van je (potentiële) klanten positief is. Als je dit voor elkaar krijgt, is dat al het halve werk. En niet alleen vormen van reclame hebben hier invloed op. Ook je interacties met de klant, van het goed verwerken van een bestelling tot aan het beschikken over een vriendelijke klantenservice die mensen goed vooruit kan helpen, heeft invloed op de perceptie van jouw bedrijf als merk. Over de gehele linie moet het bedrijf zich hiervoor inzetten.