Beste Marketing Bureaus met Marketplace specialisme

fingerspitz logo

Fingerspritz

Eindhoven, Breda
  • SEA
  • SEO
  • Social advertising
  • Display advertising
  • Marketplace specialist
  • LinkedIn marketing
orangedotcom logo

Orangedotcom

Amsterdam
  • SEO
  • SEA
  • Display advertising
  • Social advertising
  • Marketplace specialist
  • Conversie optimalisatie
adresults logo

AdResults

Groningen
  • SEA
  • Google ads
  • Google Shopping
  • Social media marketing
  • SEO
  • Marketplace specialist
yep marketing logo

Yep.

Utrecht
  • SEO
  • SEA
  • Data analytics
  • Conversie optimalisatie
  • Social advertising
  • Marketplace specialist
Pauwr logo

Pauwr

Amsterdam, Tilburg
  • Content creation
  • Branding
  • SEA
  • SEO
  • Data analytics
  • Social media marketing
  • Marketplace specialist
  • Affiliate marketing

Wat doen “Marketplace” specialisten?

Een Marketplace specialist kan jouw bedrijf verder helpen op het gebied van e-commerce en het effectief inzetten van je webshop. Als je ooit een aankoop hebt gedaan, heb je al wel eens gebruik gemaakt van een online Marketplace. Marketplace, letterlijk vertaald marktplaats, behoort tot de e-commerce en is een platform waar je aankopen kunt doen die door derde partijen worden aangeboden. Ook jouw bedrijf kan gebruik maken van een dergelijke Marketplace om producten aan potentiële klanten aan te bieden.

Wat voor soorten Marketplaces zijn er en hoe kan een Marketplace specialist me helpen?

Een platform dat aan e-commerce doet kan verschillende focussen hebben. Een platform kan B2C zijn, oftewel Business to Customer. Maar een platform kan ook B2B zijn, oftewel Business to Business. Alhoewel de transacties uitgevoerd worden door het bedrijf achter het platform zelf, bestaat het aanbod veelal uit producten die aangeleverd worden door derde partijen. Een soort digitale marktplaats, kortom. Marketplaces zijn in te delen in drie types.

Ten eerste heb je de verticale Marketplace. Dit zijn online marktplaatsen met een focus op één specifieke productgroep. Onderling kan er tussen de producten een hoop variatie zitten, bijvoorbeeld qua merk, kleur, product, dienst en ga zo maar door. Het gaat er dus echt om dat de producten tot dezelfde groep behoren, verder kunnen ze enorm verschillen onderling.

Daarnaast is er de horizontale Marketplace. Hier vind je producten uit verschillende productgroepen, maar waar toch een verbindende factor te ontdekken valt. Veelal kan het zijn dat de producten voor de werkplek geschikt zijn, bijvoorbeeld kantoorspullen. Maar er zijn ook website waar je bijvoorbeeld alles kunt regelen voor je vakantie, van een huurauto tot het boeken van een hotel. Dan is ‘reizen’ de verbindende factor.

Tot slot kan er ook nog sprake zijn van een all in one (of alles in één) Marketplace. Hierbij ligt de focus niet op een specifieke productgroep en is er ook geen verbindend thema aanwezig. Hier kun je dus allerlei soorten producten aanschaffen. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Hier vind je allerlei soorten producten, waarvan er ook een hoop aangeboden worden door derde partijen. Een tweede goed voorbeeld hiervan is Marktplaats. Hier kunnen de derde partijen consumenten zijn, maar ook bedrijven verkopen via deze site.

Bij een goed marketing bureau is er ook altijd een Marketplace specialist aanwezig. Immers zijn er veel bedrijven die hun producten via een dergelijke digitale marktplaats verkopen. Een specialist op het gebied van deze digitale marktplaatsen kan je helpen om het meeste hieruit te halen.

Optimaal gebruik maken van de Marketplace

Het opzetten van een eigen webshop kost een hoop tijd en moeite. Bovendien is het altijd maar de vraag of deze shop gevonden gaat worden. Als je een laag conversie ratio hebt, heb je een hoop bezoekers maar worden er bijvoorbeeld weinig aankopen gedaan. Dat schiet niet op. Daarom kan het de moeite lonen om je producten te verkopen via een derde partij. Je hoeft geen website op te zetten en je kunt gelijk beginnen met het verkopen van je producten.