de wolven logo

De Wolven

Amsterdam
  • Public Relations
  • Communicatie
  • influencer marketing
  • Content creation
Glasnost logo

Glasnost

Amsterdam, Elsene
  • Public Relations
  • Content creation
  • influencer marketing
  • Branding
house of rebels logo

House of Rebels

Amsterdam
  • Public Relations
  • Communicatie
  • Social media marketing
  • Design
  • Events
  • influencer marketing
marcommit logo

Marcommit

Baarn
  • Public Relations
  • Branding
  • Content creation
  • Social media marketing
  • influencer marketing
  • Content marketing
Mooi The agency logo

Mooi The Agency

Amsterdam
  • Public Relations
  • storytelling
  • Events
  • influencer marketing
  • Media buying

Wat zijn PR bureaus?

Voor verschillende soorten bedrijven kan het aan te raden zijn dat zij een PR bureau inschakelen. PR staat voor Public Relations en is vooral geschikt voor bedrijven die geregeld in de media voorbij komen. Het liefst wil je natuurlijk positief in de media komen, en als je goed jouw werkzaamheden uitvoert moet dit te doen zijn. Een PR bureau helpt een handje door relaties op te bouwen met diverse partijen. Het kan hierbij gaan om journalisten, maar ook om klanten en andere invloedrijke personen.

Want alhoewel PR bureaus veelal geassocieerd worden met de media, kunnen dergelijke soorten bureaus ook een hoop voor je betekenen als het gaat om het onderhouden van relaties met klanten. En als deze er nog niet zijn, of in mindere mate, kan een bureau er wel voor zorgen dat ze deze voor je kunnen aantrekken. Het is dus niet alleen op media vlak dat een dergelijk bureau een rol van betekenis voor jou en jouw bedrijf kunnen spelen.

De voordelen van een PR bureau

Voor zowel nieuwe als al wat langer bestaande bedrijven kan het van nut zijn om de naamsbekendheid te vergroten. Hoe bekender je naam is, hoe sneller mensen kiezen om gebruik te maken van je producten en services. Simpelweg omdat ze je kennen, maak je een grotere kans hierop. Dit wordt ook wel Mere Exposure genoemd. Als er één ding een specialisme is van PR bureaus, dan is het wel het vergroten van je naamsbekendheid.

Het onderhouden van relatief is een behoorlijke taak. Natuurlijk hou je er als ondernemer wel van om contact te hebben met partners en klanten. We zijn immers allemaal sociale wezens. Maar het moet niet te veel van onze waardevolle tijd opslokken, anders kost het nu eenmaal te veel moeite en er zijn nog andere werkzaamheden die onze aandacht verdienen. Ook hierbij kunnen bureaus met PR als specialisatie je van dienst zijn. Zij onderhouden deze relaties en houden deze op peil.

Bureaus met een focus op PR nemen de tijd om jouw bedrijf te leren kennen. Immers gaan zij jouw bedrijf uitdragen naar anderen. Het is dan wel van belang dat ze weten welke producten en/of diensten jij kunt leveren aan klanten. Bovendien zijn er misschien wel bepaalde waarden die je wilt uitstralen naar de buitenwereld. Voorbeelden hiervan zijn eerlijkheid, betrouwbaarheid, hoge kwaliteit of goede services. Ook hier zullen PR bureaus rekening mee houden.

Het belang van PR bureaus voor jouw bedrijf

Maar het onderhouden van relaties is niet het enige van een bureau met de focus op PR voor je kan betekenen. Ze gaan ook achter zaken aan die nog geregeld moeten worden, maar waarbij andere partijen laks zijn. Een journalist die maar niet reageert op een verzoek voor een interview of artikel is hier een goed voorbeeld van. Hier kan veel tijd in gaan steken om dit goed te regelen. Dat is het maar goed dat de mensen van de PR dit op zich willen nemen. Maar ook als er iets geregeld moet worden, kan een bureau dit voor je doen. PR kan een hoop meerwaarde voor jou en jouw bedrijf hebben.