Hoeveel kost radioreclame?

radioreclame kosten blog

Op 1 januari 2021 telde Nederland maar liefst 8,8 miljoen personenauto’s (bron: cbs). In de meeste van die auto’s bevinden zich uiteraard ook radio’s. Maar radio wordt ook volop online geluisterd. Alleen al via de site’s en apps van Nederland.FM klikken per maand ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers op een radiostation. Geen wonder dus dat radioreclame nog steeds één van de meest populaire vormen van reclame is.

Met radioreclame bereik je in een relatief korte tijd een hele grote groep mensen, het bevordert je naamsbekendheid en het is een goede aanvulling op je huidige mediamix. Als je jouw bedrijf beter op de kaart wilt zetten, kan radioreclame dan ook interessant zijn voor jouw bedrijf. En zo duur hoeft het niet eens te zijn; voor een klein budget is het al mogelijk om radioreclame in te zetten. Wij zetten het hieronder voor je op een rijtje!

Radioreclame inkopen

Om een radiospot te kunnen uitzenden, moet je eerst zendtijd inkopen. Dit kun je op twee manieren doen. Op de eerste plaats kun je radioreclame direct inkopen bij de radiozender zelf. Dit scheelt je tussenkomst kosten van een bureau maar je moet wel goed ingelezen zijn in de materie en je bewust zijn van het feit dat de radiozender je niet altijd de best passende campagne zal aanbieden.

Je kunt er ook voor kiezen om een mediabureau in the schakelen. Een mediabureau is gespecialiseerd in media en het inkopen hiervan. Zij helpen je met het onderzoeken en het sluiten van de deals met de radiozenders. Mediabureaus hebben vaak meerdere klanten en ook actieve lijntjes met diverse radiozenders waardoor zij gemakkelijk media kunnen inkopen en vaak ook nog tegen een leuker prijsje.

De kosten van radioreclame

Net als bij de kosten van een TV commercial, lopen ook de kosten van een radioreclame enorm uiteen. De kosten zijn namelijk afhankelijk van een tal aan factoren waaronder de keuze van de radiozender en het bereik ervan, het aantal spots per dag en de duur van de campagne. Maar ook de uitzendperiode en uitzendmoment speelt een rol. Zo is een radioreclame tijdens de kerstperiode een stuk duurder dan een ‘gewone’ dag in januari en is ook de ochtend duurder dan de avond.

Iedere seconde telt

Radioreclame wordt doorgaans verkocht in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots vaak precies op de seconden. Als je een radiospot hebt van 18 seconden, moet er alsnog 20 seconden worden afgerekend. Daarom kun je als bedrijf het beste je radiospot binnen de gewenste tijd aanleveren.

Kosten radioreclame per zender

Het onderstaande kostenplaatje is gebaseerd op de tarievenkaarten voor Q1 2022 van de radiozenders. Het tarief per seconde is op basis van de maand januari, op de dagen ma-zo, in het standaard tijdvak van 06:00 – 20:00. In onderstaande tabel is er uitgegaan van een radiospot van 20 seconden.

Radio 538

3.200.000 luisteraars

Sky Radio

3.000.000 luisteraars

Qmusic

2.800.000 luisteraars 

NPO Radio 2

1.200.000 luisteraars 

1 week – 4 keer per dag  1 week – 4 keer per dag  1 week – 4 keer per dag  1 week – 4 keer per dag 
560 seconde zendtijd 560 seconde zendtijd 560 seconde zendtijd 560 seconde zendtijd
€ 33,02  / per seconde € 26,50  / per seconde € 42,32  / per seconde € 21  / per seconde
Kosten ca. € 18.491 Kosten ca. € 14.840 Kosten ca. € 23.699 Kosten ca. € 11.760

 

Radio Reclame zendtijd bij de NPO wordt verkocht door STER en radio reclame zendtijd van onder andere Radio 538 en Sky Radio wordt verkocht door Media Solutions. De tarievenkaarten van de radiozenders zijn vaak gewoon te vinden op deze websites. Als je weet rondom welk programma je wil adverteren, zie je de vaste kosten per spot.  Als je dan het blok kiest, weet je ook, afhankelijk van de spotlengte, de prijs. 

De tarieven die je in bovenstaande tabel ziet, zijn ter indicatie. Zoals al eerder gezegd zijn de prijzen afhankelijk van meerdere factoren en eventuele aanbiedingen. Ben je geïnteresseerd? Vraag dan altijd meerdere offertes aan! 

Is dat alles? 

Het korte antwoord is: nee, dat is niet alles. Naast het inkopen van zendtijd, moet je namelijk ook nog de daadwerkelijke radioreclame produceren. Daar zitten natuurlijk ook nog kosten aan verbonden. Over het algemeen geldt dat je een radioreclame zo duur of goedkoop kan maken als je zelf wilt. Maar de exacte kosten zijn ook weer afhankelijk van factoren zoals de ingewikkeldheid van de productie, de stemmen die je wilt gaat gebruiken (BN’er of niet?).

Je wilt wel dat je radiospot aanslaat en zijn werk zal doen. Daarom is het goed om eens te gaan zitten met een mediabureau of reclamebureau om te kijken wat zij voor je kunnen betekenen. Succes!