Wat is growth hacking?

wat is growth hacking

There is a new kid in town! In 2010 kwam Sean Ellis (CEO van GrowthHackers en angel-investeerder) voor het eerst met de term ‘’Growth Hacking’’ en sindsdien is deze term in volle opmars. Reden genoeg om eens in te zoomen op deze term. 

De definitie van Growth Hacking kun je al gauw achterhalen zodra je de term ontleed. Growth betekent ‘groei’ en ‘hacken’ gaat in dit geval om het slimmer aanpakken van iets. Growth hacking is gericht op het realiseren snelle groei van een bedrijf op vernieuwende manieren middels een data-gedreven proces van experimenten. Growth hackers onderzoeken nieuwe groeikansen op systematische manier en testen middels experimenten welke richting het beste werkt en welke richting het meeste potentie heeft. Alles staat in het teken van realiseren van groei bij Growth Hackers. Het gaat bij Growth Hacking voornamelijk over marketing maar niet uitsluiten. 

‘’a person whose true north is growth’’

Als we kijken naar de definitie die Sean Ellis hangt aan een growth hacker, noemt hij een growth hacker ‘’a person whose true north is growth’’. Een growth hacker is dus iemand waarvan zijn ware noorden groei is. Iemand die altijd bezig is met de vraag hoeveel impact een actie heeft op de groei en die het doel boven de middelen zet. Velen noemen dit ook wel de Growth Hacking Mindset. 

Als we kijken naar de vaardigheden van een Growth Hacker, moeten deze best breed zijn. Zo moet een growth hacker redelijk verstand hebben van developen en designen en moet diegene met data overweg kunnen. 

Pirate metrics

We kunnen dit kennisbank artikel niet afsluiten zonder ook een stukje over de Pirate Metrics (ofwel (A)AARRR) van Dave McClure te benoemen. Deze funnel wordt door bijna elke growth hacker gebruikt als het belangrijkste model om het zwakste punt van een bedrijf te vinden en er daarna mee aan de slag te gaan. De zes stappen uit de Pirate funnel bestaan uit:

  1. Awareness
    Hoeveel mensen bereik je?
  2. Acquisition
    Hoeveel bezoekers haal je binnen?
  3. Activation
    Hoeveel bezoekers voeren daadwerkelijk een actie uit?
  4. Retention
    Hoeveel bezoekers worden er behouden?
  5. Revenue
    Hoeveel bezoekers worden betalende klant?
  6. Referral
    Hoeveel betalende klanten, verwijzen anderen door naar jouw bedrijf?

Het grote verschil tussen traditionele marketeers en growth hackers, zit hem vooral in het feit dat growth hacker de volledige funnel benutten terwijl marketeers voornamelijk enkel focussen op de Awareness, Acquisitie en heel soms nog Activation.