Lokale SEO die werkt: zo word je zichtbaar in je eigen regio
Zoek je klanten in je eigen stad? Dan beslist lokale SEO vaak of je wel of niet gevonden wordt. Mensen zoeken “in de buurt”, lezen reviews en kiezen wat dichtbij én betrouwbaar voelt. Goed nieuws: met een paar gerichte stappen zet je jouw bedrijf bovenaan de route van oriënteren naar afspraak. Hieronder vind je praktische tips die je vandaag kunt toepassen.
Begin bij je buurt: waar sta je, wie zoek je en hoe kom je in beeld?
Bepaal eerst jouw kerngebied: wijk, stad of regio. Koppel er 3 tot 5 belangrijkste diensten aan en schrijf de zoekvragen op die klanten gebruiken (“kapper centrum”, “fysiotherapie avond”). Werk je samen met partners, bijvoorbeeld een marketing bureau den bosch of een lokale fotograaf? Stem dan naamgebruik en contactgegevens af, zodat alles overal hetzelfde is. Zet je bedrijfsprofiel volledig neer met openingstijden, categorieën, producten/diensten, foto’s en een korte beschrijving. Een paar goede foto’s van buiten en binnen helpen mensen je sneller herkennen op straat.
Voorbereiding & indeling: NAP-consistentie en lokale landingspagina’s
Lokale vindbaarheid valt of staat met NAP: naam, adres en telefoonnummer. Gebruik exact dezelfde schrijfwijze op je website, je bedrijfsprofiel en alle vermeldingen (socials, branchepagina’s, bedrijvengidsen). Maak voor elke hoofdplaats of wijk een eigen landingspagina met unieke inhoud: route, parkeertips, buurtkenmerken en specifiek aanbod. Voeg schema-markup voor lokale bedrijven toe als je die mogelijkheid hebt. Intern doorlinken? Verbind de homepagina met je stads- of wijkpagina’s en van daaruit naar de dienstpagina’s. Zo snappen bezoekers én zoekmachines hoe jouw aanbod per locatie is georganiseerd.
Content & reviews: bewijs uit de buurt
Publiceer pagina’s en berichten die echte lokale vragen beantwoorden. Denk aan “hoe kom je bij ons met OV?”, “wat kost X in [plaats]?” of “3 voorbeelden uit onze wijk”. Voeg cases toe met herkenbare locaties en laat klanten uit de omgeving aan het woord. Reviews tellen zwaar mee. Vraag tevreden klanten om een korte, eerlijke review en reageer zichtbaar en vriendelijk. Heeft iemand kritiek? Bedank voor de feedback en beschrijf wat je hebt opgelost. Dat straalt service uit. Tip: maak een simpele reviewpagina met knoppen naar je profielen en een paar voorbeeldzinnen als inspiratie.
Vermeldingen & samenwerkingen: aanwezig waar jouw doelgroep kijkt
Zorg voor kwalitatieve lokale vermeldingen: gemeente- of wijkplatforms, brancheorganisaties, ondernemersverenigingen en eventpagina’s. Sponsort jouw bedrijf een school- of sportactiviteit? Vraag om een vermelding met link en korte omschrijving. Werk ook samen met naburige bedrijven: een kapsalon die naar een schoonheidssalon verwijst, een fysiopraktijk die samenwerkt met een podotherapeut. Het voelt logisch voor de klant en bouwt autoriteit op voor jouw site. Let op kwaliteit boven kwantiteit: een paar sterke, beheerste vermeldingen wegen zwaarder dan tientallen irrelevante profielen.
Meten, bijsturen en volhouden
Zonder meetlat is optimaliseren gissen. Check maandelijks drie dingen: 1) hoeveel keer je bedrijfsprofiel is vertoond, 2) welke zoekwoorden kliks opleveren en 3) welke pagina’s in jouw regio het meest bezocht worden. Zie je veel weergaven maar weinig acties? Maak je call-to-actions duidelijker: “bel nu”, “plan afspraak”, “route”. Haken bezoekers af op mobiel? Verkort tekstblokken, zet contactbuttons bovenaan en voeg een routeknop toe. Plan tenslotte een vast moment per maand: reviewverzoeken uitsturen, openingsuren updaten (feestdagen) en een kort lokaal bericht plaatsen. Ritme wint het bijna altijd van eenmalige piekinspanningen.