Hoeveel kost een logo laten ontwerpen?

kosten logo laten maken blog banner

Met een uitstekende branding, breng je jouw bedrijf meer tot leven wat uiteindelijk ook weer resulteert in meer bekendheid. De eerste stap binnen jouw branding is het logo van jouw bedrijf. Een logo is een afbeelding die in verband wordt gebracht met een bedrijf of product. Het is een van de eerste dingen die jouw potentiële klanten zien en het is vaak aanwezig op al je communicatie. Het logo moet een bepaald gevoel opwekken en uiteindelijk zorgen voor herkenning bij de potentiële doelgroep. Het maken van een logo is daarom iets wat je het beste aan een professional kan overlaten. 

Er is niet echt een pijl te trekken om de kosten van het laten maken van een logo. Het is hetzelfde als je de vraag ‘’Hoeveel kost een huis’’ of ‘’hoeveel kost een auto’’ zou stellen. Het verschil tussen de prijzen van alle huizen en auto’s is namelijk erg groot waardoor één antwoord onmogelijk is. Hetzelfde geldt voor deze creatieve en/of grafische sector. Zo heeft Pepsi in 2008 naar verluidt 1 miljoen dollar uitgegeven voor het herontwerp van het logo terwijl Nike maar 35 dollar heeft betaald voor zijn bekende Swoosh logo. Dit voorbeeld laat dus al zien hoe uiteenlopend de kosten kunnen zijn voor een logo. 

pepsi en nike logo

Wat kost jouw logo?

Omdat het erg lastig is om een prijs toe te kennen van het laten maken van een logo, hebben we hieronder drie categorieën opgedeeld met daaraan een globale prijs. Hopelijk heb je zo een beetje een idee van wat je kunt verwachten.

Optie 1: Logo generators – v.a. €10 

Vandaag de dag zijn logo generators steeds populairder en dit komt waarschijnlijk door de gemakkelijkheid en snelheid waarmee je een logo maakt. Je voert namelijk je bedrijfsnaam en branche in, selecteert de gewenste kleuren en symbolen en binnen vijf minuten rollen er verschillende logo’s uit. Een voorbeeld van een populaire logo generator is Looka. Het voordeel van een logo generator is dat je tegen een goede prijs, gemakken en snel een logo hebt. Het nadeel is echter dat je waarschijnlijk de duizendste bent met dit logo.  

Optie 2: Freelancers – v.a. € 100

Als je toch liever niet gebruik wilt maken van een logo generator maar ook niet teveel wilt betalen voor een logo, kun je altijd hulp van een freelancer vragen. Over het algemeen liggen de kosten bij een freelancer namelijk lager dan bij iemand die in loondienst is van een dergelijk grafisch ontwerpbureau. Wel rekent een freelancer vaak een uurtarief en geen vast tarief. Hierdoor kun je eventueel voor verrassingen komen te staan. 

Bij het kiezen van een freelancer is het belangrijk om te kijken naar het portfolio. Zo krijg je een beeld van wat de stijl is van de freelancer en wat je een beetje kunt verwachten. Freelancer kun je vinden op allerlei platformen waaronder Fiverr. 

Optie 3: Door een bureau – v.a. €200 – €2000 

De kosten van het laten maken van een logo bij een bureau, zijn afhankelijk van een heel wat factoren. Ten eerste speelt de briefing aan het begin een belangrijke rol. In de briefing laat je het bureau meer weten over onder andere jouw bedrijf en doelgroep, je wensen omtrent de uitstraling en het doel. In de briefing vertel je eigenlijk alles wat van belang is bij het ontwerpen van het logo. En hoe duidelijker je bent over wat jouw wensen zijn en wat je verwacht van jouw logo, des te gerichter vormgever ter werk kan gaan waardoor jouw logo waarschijnlijk goedkoper zal uitvallen. 

Vervolgens zal het bureau op basis van de briefing een concept maken met een aantal logo voorstellen. Vaak krijg je twee tot vier voorstellen te zien waaruit je kunt kiezen. Let hierbij op dat het logo volledig uniek is. Dit kun je ook checken door het gemaakte logo door Google Image Search te halen. Als er identieke logo’s zijn, zullen die hier verschijnen. Uiteraard kan het ook voorkomen dat geen enkel concept voldoet aan je verwachtingen. Dan kan je dit aangeven aan het bureau en zullen zij – soms tegen een meerprijs – nieuwe ontwerpen maken. Hoe meer concepten het bureau moet maken, hoe hoger de prijs van het logo zal zijn. 

Na het goedkeuren van een concept ontwerp, zal het bureau verder gaan met de aanvulling hiervan. De gewenste aanpassingen worden gedaan totdat het logo volledig goedgekeurd is. De omvang van dit hele traject heeft ook invloed op het kostenplaatje. De prijs van een ‘simpel’ dertien in een dozijn logo zal lager zijn dan een complex op maat gemaakt logo. 

Conclusie 

Zoals eerder gezegd is het dus lastig om een precies antwoord te formuleren op de hoofdvraag. Bij de een kan je een logo laten ontwerpen voor € 100 en het andere bureau hanteert een vaste prijs van € 1.500. Als je een keer op Google zoekt naar ‘’logo laten maken’’, krijg je oneindig veel verschillende websites die claimen snel een logo voor jou te kunnen maken. Hoewel dit wellicht aantrekkelijk klinkt, doe je er niet altijd goed aan om hiermee in zee te gaan. Een logo is erg belangrijk voor jouw bedrijf en moet uniek en onderscheidend te zijn. Tevens is het traject van het maken van een logo is vaak arbeidsintensief. Er moet vooraf aan het maken van het logo onderzoek gedaan worden naar de doelgroep en de branche. Het is daarom verstandig dit traject over te laten aan specialisten. 

Let echter altijd goed op bij relatief goedkope logo’s, want goedkoop resulteert toch vaak in duurkoop. Heb je een bureau gevonden die je kunt helpen met jouw logo? Fijn! Maak vooraf duidelijke afspraken over het aantal concept ontwerpen en de vaste prijs zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. 

Opties Prijzen
Logo generator v.a. € 10 
Door freelancer(s) v.a. € 100
Door een gespecialiseerd bureau  v.a. € 200 – € 2.000